راهنمای گام به گام طراحی فروشگاه – قسمت دوم

در قسمت اول راهنمای گام به گام طراحی فروشگاه در باره انواع چیدمان ها، کاربرد و ادغام آنها صحبت کردیم. در این قسمت بر آنم تا نگاهی بیندازیم بر حرکات و رفتار مشتری ها در فروشگاه و نکاتی که باید در این خصوص مد نظر قرار دهیم. پیشاپیش بابت تاخیر در ارسال این مطلب عذر خواهم.

گام سوم: جریان ترافیک و عادات مشتری در فروشگاه

تفاوتی نمی کند کدام نوع چیدمان را برای فروشگاه خود انتخاب کرده اید در هر حال باید مسیر ها ُ راهرو ها و محل نمایش اجناس را با در نظر داشتن جریان ترافیک مشتریان  تنظیم کنید. برای این کار نیاز دارید تا با سه رفتار کلیدی مشتریان آشنا شوید:

  1. مشتریان نیاز به فضای انتقال در بدو ورود به فروشگاه دارند. این همان منطقه ای است که کارشناسان به آن منطقه خلع سلاح می گویند.
  2. مشتریان به همانگونه ای در فروشگاه میچرخند که عادت دارند. مثلا در آمریکا اغلب مشتریان پس از ورود به فروشگاه به دست راست گردش می کنند. در ایران هم اغلب همین گونه است.
  3. هر مشتری در حین خرید نیازمند فضای خصوصی است. هیچ کس دوست ندارد در هنگام بررسی اجناس در یک جای شلوغ باشد یا هنگام عبور سایر افراد از محل با آنها برخورد فیزیکی داشته باشد.

بسیار خب، حال ببینیم چطور میتوانیم از این تمایلات غریزی مشتریان استفاده و آنها را ترغیب به خرید کنیم.

رفتار اول : رها کردن پس از ورود

این ایدهء وسوسه کننده ای است که اجناس جدید و علامت های فروش را در ابتدا و مرکز ورودی فروشگاه بگذارید تا مشتریان به محض ورود انها را ببیند اما لطفا این کار را نکنید! چند قدم اول پس از ورود ( برای فروشگاه های کوچک تا ۱٫۶ متر وبرای فروشگاه های بزگ ۴٫۵ تا ۵ متر ) تحت عنوان منطقه خلع سلاح شناخته می شود. متخصصان چیدمان اکیدا توصیه میکنند از شلوغ کردن این فضا بپرهیزید. به یاد داشته باشید یک ورودی خلوت به منزله یک خوش آمد گویی به مشتری است.

منطقه خلع سلاح در حقیقت فضایی است که به مشتری اجازه می دهد تا ذهن و حواس خود را به داخل فروشگاه منتقل کند. آنها به محض ورود نگاهی اجمالی بر سرتاسر فروشگاه خواهند انداخت و نظر اولیه شان در موردبرند و  فروشگاه را اتخاذ می کنند و قضاوت های ناخود آگاه در خصوص حدود قیمت محصولات شما در آنها شکل میگیرد.

متخصصان چیدمان معتقدند که این فضا باید باز، دعوت کننده و خالی از هر گونه علائم یا قیمت باشد همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است.مطالعات انجام شده بر رفتار مشتری این عقیده را تایید می کند. چنین به نظر می رسد که مشتریان تمایل دارند نمایشگر ها، علائم و حتی صندوق دارد فروشگاه را که در نزدیکی ورودی قرار دارد را نادیده بگیرند.

با این وجود فضایی که درست بعد از منطقه خلع سلاح قرار دارد یکی از مهمترین فضاهای تبلیغاتی است به طوری که متخصصان چیدمان به آن لقب اسکله داده اند. جلوتر در باره استفاده حداکثری از این فضا توصیح خواهیم داد.

رفتار دوم: دست راست، مستقیم!

در ایران ما در سمت راست جاده ها رانندگی میکنیم. همچنین علاقه داریم به طور ناخودآگاه به همین طریق خرید کنیم. نتایج تحقیقات نشان می دهدنزدیک به ۹۰ درصد خریداران پس از ورود به فروشگاه طبیعتا به سمت راست گردش می کنند. به همین سیاق در کشور هایی مانند انگلستان که در سمت چپ رانندگی میکنند خریداران پس از ورود به سمت چپ گردش می کنند.

خب این برای مغازداران و صاحبان فروشگاه ها به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

  1. دست راست ورودی خصوصا منطقه اسکله که در بالا شرح داده شد از بهترین محل ها برای نمایشگر های تبلیغاتی و چیزهایی است که میخواد به خریداران نشان دهید.
  2. مشتریان به طور نا خودآگاه به سمت راست گردش می کنند پس شما باید جریان ترافیکی خود را به همین صورت از راست به چپ طراحی کنید.
  3. چک خروجی و تصفیه حساب باید در سمت چپ قرا بگیرند وسمت راست برای اجناس خاص در نظر گرفته شود.

رفتار سوم: حریم خصوصی

سایز و محل راهرو ها و قفسه ها مراجعه کنندگان را در مسیر های مورد نظر قرار می دهد. راهرو ها باید آنقدر عریض باشند تا مشتریان را به گشت و گذار و عبور از آن ترغیب کند نه آنکه مشتریان با ازدهام مواجع شوند یا در هنگام عبور سبد خرید یا وسایل همراهشان به یکدیگر برخورد کنند.

راهرو های عریض و وسیع یک اصل کلیدی از یک فروشگاه خوب به شمار می روند،‌در واقع این مورد در صدر جدول طراحان چیدمان قرار دارد. هشی لُووی مدیر فروش و بازاریابی توصیه میکند عرض مسیر باید ۱٫۳ متر یا بیشتر باشد. باید توجه داشت که مسیر به اندازه ای باشد که برای افرادی که کالسکه کودک یا ویلچر دارند قابل استفاده و راحت باشد.

تحقیقات پاکو آندر هیل به عنوان مشاور خرده فروشی ابراز می دارد که مردان و زنان به یک اندازه از عبور از راه رو های تنک و باریک خود داری میکنند علی الخصوص زمانی که احتمال برخورد با مشتری دیگری را داشته باشند.

در ایالات متحده اگر عرض راه رو ها و ورودی شما به میزان لازم نباشد ممکن است از به دلیل عدم رعایت قوانین معلولان جریمه یا اخطار دریافت کنید. این قانون حداقل عرض عبور برای معلولان را ۱ متر اعلام می کند.

در نهایت پیشنهاد من این است که حداقل عرض راه رو های خود را یک متر در نظر بگیرید و پس از چیدن قفسه ها و مسیر ها با یک کالسکه کودک از بین آنها عبور کنید. اگر به راحتی این کار را انجام دادید به این معناست که مشتریان شما خرید راحتی را تجربه خواهند کرد.

در قسمت بعد درباره چیدمان اجناس صحبت خواهیم کرد.

Be the first to comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *