اندر حکایت آسفالت متخلخل – مزایا و معایب

همه ما آسفالت را می شناسیم اما شاید عده کمی از انواع و اقسام آن سر در بیاورند. علت وجود این تنوع را باید در نحوه تولید و موارد استفاده از آن جست. یکی از جالب ترین وهیجان انگیز ترین نوع آسفالت، آسفالت متخلخل است. (این یک نظر شخصی بوده و علت آن شاید فرار کردن از تنبیه در کلاس روسازی استاد عابدینی بود که با نمایش یک کلیپ از این آسفالت توسط اینجانب به وقوع پیوست).

همانطور که میدانیم آسفالت از ترکیب قیر با مصالح سنگی از قبیل نخودی، بادامی و فیلر (پر کننده) به وجود می آید که البته هر آسفالتی طرح اختلاط و دانه بندی خاص خودش را دارد. در آسفالت متخلخل با حذف و یا کاهش فیلر باعث ایجاد فضای خالی می شوند که بر اساس نشریه ۱-۳۸۴ حداقل مقدار آن ۲۰ درصد است. این تخلخل ها راه را برای عبور آب از لابلای آسفالت و انتقال آن به سطح زیر و یا حاشیه جاده باز می کنند.

مزایای استفاده از آسفالت متخلخل زیاد است که مهمترین آنها شامل موارد زیر می شوند:

  1. در هوای بارانی به دلیل حذف آب از سطح جاده مانع کاهش مقاومت لغزشی می شود. به بیان ساده تر مانع سر خوردن خودرو ها در هوای بارانی است.
  2. کاهش پاشش آب در هوای بارانی که خود موجب بهبود دید رانندگان پشت سر می شود.
  3. کاهش انعکاس نور سطح جاده و بهبود دید رانندگان در هوای بارانی و مرطوب.
  4. کاهش سر و صدا ناشی از حرکت لاستیک ها به میزان حدودی ۳ دسی بل(گمان من بر این بود که افضایش فضای خالی موجب افزایش سر و صدا خواهد شد که گویا اشتباه فکر میکردم.)

البته در کنار این مزایا یکسری معایب هم وجود دارند مانند:

  1. هزینه تولید بالا
  2. کاهش طول عمر بهره برداری آسفالت
  3. هزینه نگهداری بالا

در باب نگهداری آسفالت متخلخل که شاید حتی از ساخت آن هم مهمتر باشد باید عرض کنم که این نوع آسفالت به دلیل وجود فضاهای خالی بیشتر از آسفالت های معمولی در معرض یخزدگی قرار می گیرد و همچنین با پر شدن خلل و فرج آن نیاز به شستشو با فشار بالای آب یا هوا دارد که همین امر مانع استفاده از آن در مسیر هایی است که به مناطق خاکی یا گل آلود منتهی می شوند. همچنین به طور مشابه انجام عملیات ماسه و نمک پاشی در مواقع یخزدگی جاده باعث پر شدن فضاهای خالی شده و به همین دلیل توصیه شده است که به جای استفاده از نمک از محلول آب و نمک رقیق در دفعات متعدد استفاده شود.

نکته دیگری که به خودی خود از معایب آسفالت متخلخل به حساب نمی آید اما در عمل بسیار مهم است مساله خط کشی جاده  است. باید توجه داشت که فضای متخلخل آسفالت توسط مواد خط کشی مسدود نشوند چرا که عملکرد آن را دچار اخلال می کنند. همچنین ترمیم آسفالت متخلخل می بایست توسط مخلوط آسفالتی مشابه انجام گیرد و از استفاده از آسفالت با دانه بندی متراکم جلوگیری شود.

اما نظر شخصی من

در این که آسفالت متخلخل راه حلی خوب برای بهبود شرایط جاده های بارانی و مرطوب است شکی نیست اما به دلیل نگهدارای خاص آن و با توجه به سابقه بد ما در نگهداری انواع سازه ها و وجود ریز گرد ها و گرد غبار ها، من فکر میکنم اجرای آن درجز در مواردی خاص در کشور ما مناسب نباشد. اما در محیط های شهری در مناطق پر باران مانند شمال ایران میتوانند مفید واقع شوند چه برای سطوح خیابان ها چه برای پارکینگ ها و یا حتی برای فرودگاه ها.

منبع: نشریه ۱-۳۸۴

Be the first to comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *