فواید فضاهای عمومی بر اقتصاد شهر

مدتیست که با یک پروژه آشنا شدم. Project for public space ! یک سازمان غیر انتفاعی که به طور خاص بر فضاهای عمومی تمرکز کردند.بعد از کلی کنکاش در این مورد فکر کردم اشاره ای به مزایای اقتصادی و تاثیر این اماکن بر مردم داشته باشم. این قسمت در مورد تاثیرات اقتصادی است. در ادامه با من همراه باشید…

فضاسازی به عنوان یک موتور اقتصادی

بازگشت سرمایه به طرق مختلفی ممکن است رخ دهد اما بگذارید با یک مثال شروع کنم، از شیکاگو و از ملنیوم پارک! ملنیوم پارک با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری احداث شد و نتیجه ای فوق العاده داشت. ده سال پس از احداث این پارک (۲۰۱۴) ارزش املاک و مستغلات حومه این پارک ۱٫۴ میلیارد دلار افزوده شد و مبلغی که افراد محلی و توریست ها هزینه کرده بودند چیزی بالغ بر ۲٫۶ میلیارد دلار رسیده بود و این چنین بود که لوبیای سحر آمیز به واقعیت تبدیل شد.

سوالی که مطرح است این است که خب شهر هایی که ۵۰۰ میلیون دلار بودجه برای سرمایه گذاری ندارند باید چه کنند؟ پاسخ نسبتا ساده است. رویداد های موقت!!!

رویداد های موقت هم موقعیت های خوبی برای چرخه اقتصادی ایجاد میکنند. به عنوان مثال رویداد ArtPrize در میشیگان رویدادی ۱۹ روزه است از سال ۲۰۰۹ به صورت سالانه برگزار می گردد. این رویداد به تنهایی جمعیت شهر را ۱۸۹ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر رساند. در سال ۲۰۱۲، بالغ بر ۱۵۰۰ هنزمند و داور برای شرکت در این رقابت حضور پیدا کردند و تاثیری ۱۵٫۴ میلیون دلاری بر اقتصاد محلی گذاشتند. نکته مثبث دیگری که وجود دارد این است که افرادی که بعد از این رویداد دوباره برای بازدید به منطقه برمی گردند به همان فروشگاه ها و رستوران هایی میروند که در مدت جشنواره کشف کرده بودند.

رویداد های موقت یا حرکت های موقت ثابت کرده اند که خلاقیت، طراحی خوب و فعالیت میتواند مردم را به سمت مکان های خاص جذب کند. در یک دوه زمانی سه ماهه با هزینه ۱۲۵ هزار دلار آمریکا مدیران شهرداری توانستند بندر متروکه گابریل لندن را به فضایی پر جنب و جوش و سود آور تبدیل کنند. آنها توانستند این فضای ۱۸۶۰ متر مربعی را با ایجاد دکان های ۳ در ۳ متری و خرده فروشی های موقت (pop-up shops) تبدیل به یک بازار سبزیجات موفق کنند. بعد ها ایجاد یک سالن تئاتر و نقاشی های دیواری بر جذابیت و جمعیت مردم این مکان افزود و از این طریق ۶۰ شغل جدید موفق به رشد شدند.

انعکاس فضای های عمومی بر قیمت خانه

همه ما برای همسایه گان خوب حاضریم پول بیشتری بپردازیم و فضاهای محله و اطراف خانه نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به تجربه نشان داده شده است که مناطقی که فضا سازی های خوبی دارند از قیمت بالاتری هم برخوردارند و جالب اینکه در دوران رکود اقتصادی افت قیمت کمتری را تجربه می کنند. به عنوان مثال در دوران رکود اقتصادی آمریکا خانه های محله های عالی، کمتر از نصف افت قیمت خانه های دیگر کاهش قیمت داشته اند. نکته خوشایند برای شهرداری ها این است که بالا بودن قیمت مسکن یعنی مالیات بالاتر! و مالیات بیشتر برابر است با افزایش درآمد و این به کلی به معنی بهبود وضعیت شهر است.

فرهنگ و هنر موجب بازگشت اقتصادی می شوند

اماکن فرهنگی بازدید کنندگان بیشتری جذب می کنند و افرادی محلی هم ارتباط بهتری با آن برقرار می کنند. گزارش سالانه اقتصاد و هنر بیان می دارد که نرخ بازگشت هزینه های سالانه در هنر مقدار قابل توجه ۷ به یک است. بنا بر گفته انجمن صنعت گردشگری آمریکا توریست هایی که به دلایل فرهنگی از مکانی بازدید می کنند نه تنها مدت زمان بیشتری در محل اقامت دارند بلکه پول بیشتری را هم خرج می کنند.

 

 

Be the first to comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *