انتخاب محل کسب و کار – میخ کسب و کارتان را کجا بکوبید!

یکی از بنیادی ترین مسایلی که در اکثر دوره های کسب و کار آموزش می دهند نقل قولیست مشهور به چهار پی(۴p) که برگرفته از حروف اول ۴ اصل کسب و کار است،‌قیمت(price)، محصول(product)، پیشرفت(promotion) و مکان(place)! در این مطلب نگاهی میندازیم بر چند نکته که در هنگام انتخاب مکان کسب و کار باید مد نظر قرار دهید. در ادامه با من باشید…

می توان گفت بخشی از ابتدایی ترین کار های راه اندازی هر کسب و کاری، انتخاب محل مناسب برای آن است و نقش بسیار مهمی را بازی می کند. گرچه برای هر کسب و کار مکان متفاوتی نیاز است اما اصولی کلی هستند که میتوانند مارا در انتخاب یک محل مناسب یاری کنند.(پر واضح است که کسب و کار های خانگی چندان نیاز به این مقوله ندارند.)

یک محل کسب و کار به دلایل متفاوتی میتواند ایده آل باشد دلایلی مانند:

  • نزدیکی به تامین کنندگان یا توزیع کنندگان (یکی از دلایلیست که باعث شده شهر شنزن چین به محلی برای عاشقان تکنولوژی تبدیل شود چرا که ه آنچه نیاز داشته باشند در آنجا وجود دارد.)
  • یک مرکز شناخته شده برای محصولات یا خدماتی که ارائه میکنید. ( خیابان انقلاب تهران که مرکز کتاب فروشان است.)
  • بسیاری از مردم که در آن حوالی کار یا زندگی میکنند جزو مخاطبان هدف شما قرار دارند.
  • کسب و کار های همجوار شما تکمیل کننده شما هستند.(به عنوان مثال یک فروشگاه لباس کودک در کنار اسباب بازی فروشی)
  • قیمت مناسب منطقه برای خرید یا اجاره
  • یک مرکز تجارت در حال رشد با فرصت های زیاد در مان نزدیک (ساختمان هایی مانند الماس شرق مشهد یا ایران مال و…)

چه نکاتی را باید در انتخاب محل کسب و کار مد نظر قرار دهیم؟

۱٫جمعیت شناسی

مکانی را پیدا کنید که اکثریت ترافیک انسانی آن در دسته مخاطبان شما قرار بگیرند، مخاطبان شما میتوانند رنج سنی خاص، مذهب خاص، جنسیت خاص داشته باشند. علاوه بر اینها بسیار مهم است که بدانید در آمد خانوار های آنها چه میزان است. دانستن این اطلاعات به شما در قیمت گذاری ها و فروش محصولاتتان بسیار کمک خواهد کرد. این اطلاعات را میتوانید از برخی سایت هایی که ابزار تحلیل موقعیت دارند به دست آورید. ( و البته که در ایران من چنین چیزی ندیدم. خب این هم ایده ای برای یک استارتاپ!)

۲٫رقبا را ببینید

دیدن رقبا باعث صرفه جویی در وقت و هزینه تحقیقات می شود. تا بحال دقت کرده اید که هر کجا که رستوران های مک دنالد تاسیس شده است یک شعبه استارباکس یا یک شعبه از رستوران های زنجیره ای دیگر وجود دارد؟ علت کاملا ساده است. ترافیک انسانی بالا را مک دنالد یا استار باکس شناسایی میکند و این معیاریست برای امکان سنجی تاسیس رستوران دیگر در آنجا! البته این مورد را باید با دقت بررسی کرد چرا که ممکن است میزان تقاضای مازاد چندانی وجود نداشته باشد.

۳٫ دیده شدن

اطمینان حاصل کنید که مقر کسب و کارتان از خیابان ها بزرگ اطراف آن به راحتی قابل دیدن باشد البته این به آن معنا نیست که خود را درست در قلب بازار قرار دهید. به طور مثال یک رستوران با فاصله کوتاهی از یک مرکز خرید عمده میتواند از ترافیک مصرف کنندگان مرکز خرید استفاده کنید در حالی که اجاره مغازهء کمتری می پردازد.

۴٫دسترسی ها

اگر بهترین محصول را ارائه کنید اما دسترسی مشتریان به فروشگاه شما دشوار باشد با مشکل جدی روبرو هستید. بهتر است مکانی را انتخاب کنید که به ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی نزدیک باشد. همچنین وجود پارکینگ عمومی یا داشتن پارکینگ اختصاصی در برخی موارد به طور جدی نیاز است. ( مخصوصا برای فروشگاه های زجیره ای و خرده فروشی ها) به عنوان مثال اگر شما پزشک قلب هستید نباید مطب خود را در طبقه سوم ساختمانی دایر کنید که آسانسور ندارد!(دیدم که میگم)

۵٫زیر ساخت ها

خط تلفن، انشعاب آب، برق، اینترنت، فاضلاب و … زیر ساخت هایی هستند که می بایست در هر محل کاری وجود داشته باشند  حتما مکانی را انتخاب کنید که دارای این زیر ساخت ها باشد. به عنوان مثال شرکتی که کار بازاریابی اینترنتی انجام می دهد می بایست دفتر کاری مجهز به اینترنت پر سرعت داشته باشد.

۶٫هزینه

قطعا مهمترین عامل در انتخاب محل است.اما به یاد داشته باشید هنگام انتخاب محل تمام هزینه ها را برآورد کنید. هزینه های بازسازی، تعمیرات، رنگ آمیزی، آب، برق، دکوراسیون و اجاره. در برخی موارد ناچارید به دلیل انتخاب یک محل بر هزینه های تبلیغاتیتان بیافزایید. تمام اینها را در نظر بگیرید و سپس تصمیم گیری کنید.

۷٫ عوامل شخصی

پارامتر های شخصی هم وجود دارند که باید در انتخاب محل لحاظ شود. به خاطر داشته باشید دور بودن مسیر کار از خانه کارکنان و یا مدیر یک نکته منفی برای آنها به حساب می آید و به مرور زمان می تواند از رغبت آنها برای کار کردن بکاهد. عوامل دیگری از این دست هم هستند که باید با توجه به نظر شخصی خودتان بررسی کنید.

۸٫ سابقه و تاریخچه محل

به این فکر کنید که آدرس شما در باره کسب و کارتان چه میگوید؟  این مورد خصوصا در زمانی که افراد محلی را هدف گرفته اید بسیار مهم است. حتما درباره مستاجران قبلی و کسب و کارشان پرس و جو کنید . اگر قصد راه اندازی رستورانی را دارید که قبلا پنج رستوران در آن محل به شکست مواجه شده اند بهتر است علت ها را جویا شوید. مردم در ایتدا گمان میکنند کسب و کار شما هم مانند قبلی ها با شکست مواجه می شود و عوض کردن این نظر زمان و هزینه زیادی را در بر خواهد داشت. اینکه شما محل یک کسب و کار موفق قبلی را صاحب شوید میتواند به شما بسیار کمک کند.

اما در نهایت یک خاطره از یک بیزینس من واقعی را برایتان نقل می کنم. تابستان سال ۱۳۹۵ پروژه ای در منطقه آزاد چابهار را اجرا میکردیم و طبیعتا برخی از وسایل و ابزار آلات مورد نیاز را از داخل منطقه آزاد خرید می کردیم. قیمت های مناسب، کیفیت خوب و نزدیک بودن دلیل این امر بود. یک ابزار فروشی توجه من را به خود جلب کرد. این ابزار فروشی با اینکه در نیمه میانی پاساژ قرار داشت اما شلوغ تر از ابزار فروشی های نزدیک در ورودی و سایر ابزار فروشی های دیگر بود. کی روز علت را از خود مغازه دار پرسیدم و جواب بسیار جالبی به من داد!

مغازه دار به مغازه روبرو که یک فروشگاه لوازم آرایش بود اشاره کرد. گفت خانم ها زمان زیادی را در فروشگاه لوازم آرایش سپری میکنند (البته این امر مختص به لوازم ارایشی نیست 🙂 ) و مرد ها هم حوصله شان سر میرود به جای انکه بیرون فروشگاه بایستند می آیند و سری به داخل مغازه میزنند.(البته از اونجایی که همه ما مرد ها میدونیم که دیوانه ابزار آلات هستیم ورود به مغازه یعنی دست کم یک قلم جنس میخریم.). استراتژي این مغازه دار من را مبهوت کرد. تا زمانی که ساعت ها به رفت و آمد مردم در بازار نگاه نکنید متوجه چنین چیزی نمیشوید. این هم به نوعی یک نمونه استفاده از فروشگاه های مکمل محسوب می شود.

This Article Has 2 Comments
  1. مطلب خیلی خوبی بود سیاوش
    شاید اغراق نباشه اگر بگم علت اصلی شکست تیم محتوایار همین انتخاب مکان اشتباه برای فعالیت بود.
    ما یک سال دنبال مشتری گشتیم تو بیرجند و بالای هفتاد درصدشون وقتی میفهمیدن از بیرجند هستیم پا پس میکشیدن.
    بعد برای ۵ روز به نمایشگاه الکام استارز (الکامپ) تهران رفتیم و در این چند روز به اندازه کل اون یه سال رابطه و سوژه فروش ایجاد کردیم.
    حتی یادمه یه مشتری داشتیم که گفت بیاید تهران، از ماه اول نصف هزینه کارتون رو میدم و تو یه بازه ده ماهه ذره ذره زیادش می‌کنم تا برسه به دو برابر هزینه هر ماهتون.
    ما هم اشتباه کردیم و نرفتیم تهران و این شد که هیچی نشد. :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *