راهنمای گام به گام طراحی فروشگاه – قسمت اول

در مطلب قبل در خصوص انتخاب محل کسب کار و فاکتور های مهم در تصمیم گیری صحبت کردیم. اینبار اما تصمیم گرفتم مطلب دنباله دار و چند بخشی در مورد چگونگی چیدمان داخلی فروشگاه ها بنویسم. در این مطلب در باره مسائلی چون انواع الگو های کلی چیدمان، گردش خریدار و … صحبت خواهیم کرد. در قسمت اول این مطلب با من همراه باشید…

گام اول: چیدمانت رو انتخاب کن!

تفاوتی نمی کند قصد طراحی یک فروشگاه بزرگ را داشته باشید یا یک بقالی کوچک تمام انواع فروشگاه ها از سه الگوی اصلی چیدمان پیروی می کنند که در جدول زیر به طور مختصر درباره آنها توضیح می دهیم.

طرح چیدمان مناسب برای مثال
شبکه ای چیدن کالاهای قفسه ای مانند کتاب، اسباب بازی،لوازم خانه و…
حلقوی ( مشتری را در مسیر مورد نظر شما هدایت می کند.) فروشگاه های پوشاک، لوازم تزئینی، لوازم آشپزخانه، خرده فروشی های خاص و…
آزاد ( عموما در فروشگاه های برند و گران قیمت استفاده می شود.) فروشگاه پوشاک،‌ اکسسوری ها،  برند های خاص  و فروشگاههایی که محصولات ترکیبی می فروشند)

اشاره به چند نکته ضروری به نظر میرسد اول اینکه پلان فروشگاه شما بسیار اهمیت دارد  چرا که محل قرار گیری کالا ها، مسیر مشتریان،‌دید عمومی و احساس مشتریان نسبت به فروشگاه شما را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین استحقاق صرف وقت را دارد. عوامل زیادی پلان شما را تحت تاثیر قرار می دهد عوامی مانند اندازه فروشگاه، جایگذاری ستون ها،نوع محصولات، رده سنی مشتریان و باید هنگام انتخاب طرح به این عوامل دقت کنید.
نکته دوم اینکه لطفا سعی نکنید با انتخاب طرح آزاد خودتان را یک برند لاکچری معرفی کنید. گرچه در کشور ما چشم ها بیشتر از مغز ها کار میکنند اما لطفا تنها در صورتی از این پلان استفاده کنید که واقعا توجیحی منطقی برای آن دارید. در ادامه سعی میکنم در باره این چیدمان ها بیشتر توضیح بدهم.

طرح شبکه ای:

قطعا این طرح را در بخش هایی از فروشگاهه ای بزرگ مانند فروشگاه رفاه می توانید پیدا کنید. این طرح اجازه استفاده حداکثری از فضای کفُ دیوار ها و زاویه ها را می دهد. این طرح اجازه حرکت آزاد مشتریان در فروشگاه را به آنها می دهد. همچنین در انتهای هر قفسه میتوان از endcap ها (قفسه هایی برای تبلیغات محصولات خاص یا فروش ویژه) استفاده نمود و حتی میتوان آنها را اجاره داد.این چیدمان برای فروشگاه هایی مانند کتاب فروشی ها که تعداد محصولات آنها زیاد است مناسب بوده و برای فروشگاه های گران قیمت و برند ها مناسب نمی باشد.

طرح حلقه ای:

این طراحی گاها به نام مسیر مسابقه شناخته می شود. ویژگی این چیدمان این است که شما مشتری را هدایت میکنید و وی مجبور به بازدید از تمامی محصولات مورد نظر شماست. در این طراحی قفسه ها دورتادور و چسبیده به دیوار ها در نظر گرفته می شود و فضای میانی را به وسیله یک طرح شبکه ای یا آزاد پر می کنند و شما میتواند هر گونه خلاقیتی را در چیدمان دارید در محیط مرکزی به کار ببندید.

طرح آزاد:

این  نوع چیدمان مورد علاقه ترین نوع چیدمان نزد طراحان است چرا که به آنها اجازه می دهد دست به هر گونه خلاقیتی بزنند. مشتریا ن هم آزادند تا در هر گوشه ای مشغول کاوش باشد و هایلایت ها و دکور ها باعث جذب مشتریان شده و از سرعت حرکت آنها می کاهد تا به بررسی محصولات مورد نظر بپردازند. این چیدمان در بسیاری از فروشگاه های لباس و بوتیک های برند مورد استفاده قرار می گیرد چرا که به راحتی قابل تغییر است و میتوان آن را به مناسبت ها مختلف به روز کرد. همچنین این چیدمان برای فروشگاه هایی که محصولات کمتری دارند استفاده می شود.

 

Rich Kizer و  Georganne Bender طراحان فروشگاه های خرده فروشی  Kizer & Bender چنین می گویند:

محیط فروشگاه شما مانند یک موجوده زنده که برای شکوفا شدن نیاز به تغییر مداوم دارد و این کاری است که باید انجام دهید. اگر قفسه های فروشگاهتان از بهترین و برترین محصولات و برند ها پر شده اما فروشتان درو به کاهش است، مشکل پیداست! مشتریانتان از فروشگاه خسته شده اند. مشتریان تنها برای خرید به فروشگاه شما نمی آیند این کار برای آنان نوعی سرگرمی الهام بخش است. این چیزیست که شما به آنها ارائه می کنیدحتی زمانی که کالایی از شما نمی خرند.

گام دوم: روی کاغذ پیادش کن!

چه در مورد طرح به نتیجه نهایی رسیده باشید یا نرسیده باشید قدم بعدی ترسیم آن روی کاغذ است. اما قبل از این کار باید به این نکته اشاره کنم که اغلب خرده فروشی ها از ترکیب طرح های بالا استفاده می کنند.( بله میتونید اونها رو با هم ترکیب کنید و این عالیه) به عنوان مثال اگر فروشگاه شما یک شکل نامنظم مانند پلان  زیر دارد میتوانید چرخه را از یک حلقه شروع کرده و میانه آن را به چیدمان آزاد اختصاص دهید یا حتی اگر دوست داشته باشید کمی قفسه هم در گوشه و کنار رسم کنید.

برای ترسیم بهتر است از کاغذ های خط کشی شده استفاده کنید و اینکه تمام خصوصیات فضا را در نظر داشته باشید چیز هایی مانند ستون ها، پنجره ها ، طرح قفسه ها و….

در مطلب بعدی درباره جریان گردش مشتریان و عادت های رفتاری آنها در فروشگاه صحبت خواهیم کرد.

This Article Has 2 Comments
  1. مطلب خوبیه …
    برام جالب بود که سبک‌های چینش متفاوتی وجود داره، ولی بیشتر علاقمندم مثال‌ها رو در قالب سایت‌های فروشگاهی هم بدونم.

    • siavash گفت:

      خب قطعا سایت های فروشگاهی موضوع کاملا متفاوتی هستند و بعید میدونم روزی اینجا در موردشون بنویسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *